Rollen som en professionell kommunikationsbeställare

Blogg - Så blir du en professionell beställare av kommunikation

Författad av VeaLearn Utbildning

2023-09-27

Rollen som en professionell kommunikationsbeställare

Att vara professionell kommunikationsbeställare och förstå hur en marknadsföringsbyrå arbetar och hur du blir en framgångsrik kommunikationsbeställare kan vara avgörande för att uppnå effektiv och målinriktad kommunikation. I det här blogginlägget tar vi tillsammans en närmare titt på vikten av att vara en kunnig och kompetent kommunikationsbeställare. Hur du kan utveckla de färdigheter som krävs för att på bästa sätt samarbeta med en marknadsföringsbyrå.

Precis som alla kommunikationsbeställare är olika och har olika målsättningar så arbetar alla marknadsföringsbyråer med olika strategier. När det kommer till att skapa och genomföra en marknadsföringsstrategi är ditt samarbete med en marknadsföringsbyrå ofta en avgörande faktor! Men vad krävs det då egentligen för att vara en riktigt vass och professionell kommunikationsbeställare och få ut så mycket som möjligt av ditt byråsamarbete


5 tips på hur du skall tänka på som en professionell kommunikationsbeställare!        

  1. Förstå byråns arbetsprocess
    Innan du kan förvänta dig att få ut det bästa av ditt samarbete med en marknadsföringsbyrå är det viktigt att du förstår deras arbetsprocess. Marknadsföringsbyråer har ofta en specifik metod/strategi för hur de hanterar projekt, alltifrån planering och kreativ utformning till genomförande och utvärdering. Genom att lära dig om deras process kan du som beställare lättare anpassa dina förväntningar, samt kommunicera dina mål och önskemål på ett tydligt och effektivt sätt.
  2. Vad tydlig med dina mål och förväntningar
    En av de viktigaste uppgifterna som kommunikationsbeställare är att kommunicera dina mål och förväntningar till marknadsföringsbyrån. Det innebär att du måste vara tydlig och specifik om vad du vill uppnå samt vad du förväntar dig. Ju mer detaljerad och konkret din briefing är, desto bättre kommer byrån att kunna leverera resultat som överensstämmer med dina förväntningar!
  3. Greppa din målgrupp
    För att din beställning av kommunikation och marknadsföring ska vara framgångsrik som möjligt är det extremt viktigt att du förstår din målgrupp. Du måste vara väl medveten om vilka dina kunder är, vad de behöver och vilka problem du kan lösa för dem. Genom att ha en djup förståelse för din målgrupp kan du vägleda marknadsföringsbyrån att skapa innehåll och kampanjer som verkligen talar till din specifika publik.
  4. Samarbeta och ge feedback
    Ett effektivt samarbete mellan dig och marknadsföringsbyrån är av yttersta vikt. Detta innebär att du inte bara ger en briefing och sedan släpper projektet, utan att du aktivt deltar i processen. Det kan innebära regelbunden kommunikation, möten och att ge konstruktiv feedback när det behövs. Genom att vara en engagerad och proaktiv beställare kan du säkerställa att projektet rör sig i rätt riktning.
  5. Utvärdera och mäta resultat
    Efter att marknadsföringsinsatsen har genomförts är det viktigt att utvärdera och mäta resultat. Du bör ha klara måttstockar för att bedöma kampanjens framgång och använda dessa insikter för att göra förbättringar och justeringar i framtiden. Att vara en analytisk beställare hjälper dig att göra mer informerade beslut och optimera din marknadsföring.

Sammanfattning

För att utföra en effektiv utvärdering är det viktigt att ha klara och mätbara KPI:er i förväg. Dessa mål fungerar som referenspunkter för att bedöma kampanjens/arbetets effektivitet. Det kan vara mål som att öka försäljningen med en viss procent, öka din webbtrafik, generera fler leads eller förbättra din varumärkeskännedom. 

Genom att sätta tydliga mål kan du på ett enkelt mäta framgången i byråns arbete på ett objektivt sätt. Du behöver noggrant granska den data du får tillgång till, samt själv samla på dig mätbara resultat. Det är också viktigt att du som professionell kommunikationsbeställare förstår din målgrupp, Att du har klara (och uttalade) mål och är tydlig gentemot byrån du arbetar med – så att ni tillsammans kan få så bra resultat som möjligt!


Vill du lära dig mig mer om marknadsföring och bli en riktigt bra kommunikationbeställare?

Då rekommenderar vi onlineutbildningen, Bli en framstående beställare av marknadskommunikation.
I länken ovan kan du även anmäla dig och köpa in utbildningen. 
 

🌱 Investering 1: 1 790 kr ex moms per utbildningspaket, ENKLA. Giltighetstid 6 månader.
Du får en diplomerad onlineutbildning, kursmaterial, webbtest, diplom med specifikation samt föredrag online( ca 250 st. inspirationsföreläsningar)


 

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.