Våren är här och VeaLearn ser fram emot att låta vår LinkedIn-expert Ellen Øiesvold Palsén komma med tips och trix för hur du vårstädar din LinkedIn-profil.
Ellen arbetar själv dagligen med LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram och Google+ i egen affärsverksamhet. Hon delar gärna med sig av sin kunskap, praktiska erfarenheter och passion för sociala medier. Läs mer på Ellens LinkedIn.
”Din profil på LinkedIn blir ditt personliga varumärke. Vårda det väl!”
–Ellen Øiesvold Palsén
I dagens digitala tidsålder, är ditt personliga varumärke det viktigaste du har. Det är nu dags att visa din professionella kompetens och ge den en ny lyster så du kan bygga ditt nätverk, lära, dela med dig av din kompetens och/eller gå vidare i din karriär.
Dessutom kan du genom en proffsig, uppdaterad och aktuell profil ses av potentiella arbetsgivare och affärskontakter i Sverige och utomlands. Det är viktigt att innehållet är uppdaterad information och framställer dig på ett så professionellt sätt som möjligt.
Det mest grundläggande med att synas på LinkedIn är att ha en komplett profil. Du får god hjälp av systemet, men glöm ej att tänka själv! Därför finns det vissa frågor du kan och bör ställa dig själv för att skapa en så slagkraftig profil som möjligt, bl.a:
Vad är ditt syfte med att synas på LinkedIn?
Hur vill du synas?
I vilket sammanhang?
Vad vill du visa upp för kompetens?
Som ett naturligt steg efter dessa frågor har besvarats kan du gå vidare till att börja jobba med något eller flera av följande tips;
10 konkreta tips att tillämpa för att maximera din profil:
- Proffsig bild. Gör ett bra första intryckt och skapa trovärdighet.
- Titel/Yrkesrubriken. Eftersom du kan använda maximalt 120 tecken, bör du se till att utnyttja platsen på ett klokt sätt då den rankar högt i sökordsoptimering.
- Sammanfattning. Skriv om dig själv, var ärlig och låt därmed besökaren få en inblick i vem du är. Fokusera på din kompetens, vad du kan och kanske kort om varför du är med på Linkedin? Berätta om dina styrkor och dina ambitioner. Var dig själv!
- Erfarenhet. Tänk på att beskriva vad du gör och har gjort på respektive arbete.
- Portfolio. Eftersom att LinkedIn idag erbjuder möjligheten att lägga till din portfolio, olika projekt, bilder, film och/eller slideshare så kan dy nyttja potentialen till att visa vem du är och vad du gör.
- Språk. Framförallt bör du utnyttja de facto att du kan skapa din profil på fler språk. Tänk till – VAR finns dina kunder?
- Kompetenser. Ellen trycker på möjligheten med att lägga till upp till 50 olika sökord
- Rekommendationer. Det är något du efterfrågar själv från dina förstahandskontakter. Det ser självklart bra ut att ha några personer som har skrivit goda rekommendationer om dig.
- Gör som havet – våga! Därför att du måste visa vem du är. Det gör du genom att medverka och bjuda på din kunskap. Gå med i grupper, medverka aktivt i dialogen, ställ frågor eller skapa en diskussion. Det är ett jättebra sätt att synas och att locka folk till din profil.
- Uppdatera omvärlden genom att dela med av din expertis genom inlägg, artiklar, bilder och/eller film.
VeaLearns LinkedIn-utbildningar:
Våra kurser är anpassade för dig som vill jobba med LinkedIn själv eller kunna lägga upp en strategi för ditt företags satsning på LinkedIn. Därför behövs dessa ingen tidigare kunskap för dessa utbildningar, vi lär dig att använda plattformen till din fördel. Läs mer och boka in dig och din avdelning för att uppdatera era LinkedIn-profiler – nu även med proffsfotografering.
Vi utbildar även företagsinternt, kontakta oss för förfrågan och offert.
0 kommentarer