Rapport om kvinnligt företagande – VeaLearn
Läste en intressant rapport om kvinnligt företagande från Enterprice Europe Network, Almi Mälardagen och Företagarna. I rapporten tar man bland annat tar upp upp kvinnors företagande, drivkraft och framtid, påverkan av pandemin, finansiering av företag och internationalisering. Under våren 2020 skickades en enkät med fem frågor ut till 2082 företag i Stockholms län, Uppsala län och Sörmland samt 739 företag i Örebro län samt Västmanland. Syftet var att få enkäten var att få kännedom om ambition, vilja, behov av affärsutveckling, finansiering och upplevda hinder vid internationalisering hos företag som drivs av kvinnor, i egenskap av VD och/eller ägare.
Några av de saker man kan utläsa i rapporten om kvinnligt företagande
- En av de främsta drivkrafterna för företagarna i rapporten är att vara sin egen chef samt frihet och flexibilitet.
- De flesta soloföretagarna har en ambition att växa men ser möjligheterna till finansiering som en utmaning. Finansiärer behöver bli tydligare med sina erbjudanden och anpassa dessa till olika målgrupper.
- När det gäller internationalisering behövs förutom finansiering även tydligare vägar till rådgivning och internationella affärsnätverk för kvinnor. En av de största utmaningarna är att hitta internationella nätverk men även inhemska bland de offentliga aktörerna.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis handlar det om att fortlöpande skaffa sig kunskap och olika perspektiv på om olika företags förutsättningar för produktutveckling och expansion. Genom att omvandla vår kunskap till handlingar kan vi på bästa sätt bidra till att skapa förutsättningar för företag att utvecklas. Både företagare och andra aktörer i processen behöver förstå personliga drivkrafter och strukturella förutsättningar.
Läs hela rapporten här:
Är du intresserad av affärsutveckling och företagande så titta gärna på det utbildningsområdet
0 kommentarer