fbpx
 

5 knep för att må bra på jobbet

Frisk arbetsmiljö med Mattikroppen online är en ny ergonomi och friskvårdtjänst

5 knep för att må bra på jobbet

Frisk arbetsmiljö -ergonomi och friskvårdstjänst Anna Matti
Här får du 5 knep för att må bra på jobbet av Anna Matti, VD för Mattikroppen.
Verksam sedan 2004 med företagsfriskvård som främsta fokus. Sedan 2020 är de också verksamma inom arbetsmiljötjänster och då med främsta inriktning på ergonomi samt hälsofrämjande och ohälsoförebyggande anpassning av företags policys och verksamhet. Massage på företag, ergonomigenomgångar, föreläsningar och träning i olika former är de mest populära tjänsterna.

 

Har du jobbat några veckor efter semestern och känner att krämpor och stelhet smyger sig på redan? Har du ett stillasittande arbete antingen hemma eller på kontor? Hade du önskat att få känna dig pigg och hel istället för seg och stel?

Om du svarat ja på minst en av frågorna så kommer här 5 knep för att må bra på jobbet för dig:

  1. Börja dagen stående! Om du jobbar på kontor höjer du bordet till ståhöjd innan du går för dagen och innan du går på lunch. Om du jobbar hemma så försök hitta en byrå, strykbräda eller annan plats där du kan stå upp och arbeta om så bara en timme så är det bättre än ingen.

 

  1. GSD – get stuff done! Skriv ner de 3 viktigaste uppgifterna du ska få avklarade under dagen och förtydliga också vilka olika moment som ingår i dem. Skriv gärna  varje uppgift med respektive delmoment på en egen post-it eller i din todo-list som en avbockningsbar punkt.

 

  1. Planera dagen. Mellan vilka klockslag äter du lunch? När tar du en 10-minuters paus? När går du en promenad eller kör ett kort träningspass? Håll de tiderna med samma noggrannhet som du skulle passa tiden till ett kundmöte! Samma sak gäller för när du ska arbeta med dina uppgifter från steg 2. Sätt av tid så det räcker för varje punkt och håll även de tiderna så gott du kan!

 

  1. Klara, färdiga, jobba! Prokrastinering är ett otäckt beteende som vi nog alla tar oss för ibland. Om du vet med dig att du lätt fastnar i någon app eller med att prata med en kollega så bör du aktivt undvika dem i början av dagen. Greppa listan från steg 2 och sätt fart med den första punkten. När den är avbockad kan du ta en kort paus och sedan fortsätta med nästa. När du är klar med alla tre (så gott du kan för dagen) kan du ta en kaffe med den kollegan eller sätta dig med telefonen en stund.

 

  1. Avsluta arbetsdagen helt och hållet. Så som det var förr i tiden när man inte hade mobiltelefoner, mail eller datorer. Nu är det ju inte så men du får låtsas 😉 Motionera, var med familj eller vänner, se till att sova tillräckligt och läs en bok! Känns det omöjligt? I så fall behöver du fundera på vad som hindrar det och undanröja de hindren!

 

Var det något eller flera av de här 5 knepen för att må bra på jobbet som gav dig en aha-insikt och en idé om hur du kan underlätta för dig själv framöver? Vad glad jag blir!

 

Vill du ha fler eller mer djupgående tips och verktyg för att må ännu bättre på jobbet? I så fall är vår digitala arbetsmiljötjänst Må bra med Mattikroppen

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.