Det nya normala arbetssättet, vad är det?
För de flesta arbetsgivare och organisationer som i och med pandemin var tvungna att lägga om sin verksamhet till distansarbete kommer nu en ny utmaning: hybridarbetet!
Hur ska chefer styra och leda när det nya normala arbetssättet är att arbeta digitalt hemifrån och som nu har blivit en vana? Många upplever nu svårigheter med att få tillbaka medarbetarna till kontoret, måste vi det?
Om vi utgår från arbetsmiljön så behöver vi inte det, utan vad vi måste göra är att skapa hållbara rutiner så både arbetsmiljön och verksamheten kan fortsätta att bibehållas och utvecklas. Det är verkligen ingen enkel fråga att hantera. Många medarbetare längtar efter sina kollegor medan andra föredrar att arbeta hemifrån i lugn och ro. En god dialog mellan chef och medarbetare är en del av svaret, men oavsett så är utgångspunkterna för en god arbetsmiljö det samma.
I kunskapsöversikten ”Friskfaktorer som kan mätas och följas över tid” går det att läsa mera. Översikten är sammanställd av Arbetsmiljöverket och MYNAK. Här delar man in friskfaktorerna som är viktiga på organisatorisk nivå in i övergripande teman:
- Ledarskap
- Utvecklingsmöjligheter och lärande
- Delaktighet och kommunikation
- Arbete med mål och värdegrund
- Strategiskt arbetsmiljöarbete
- Arbete med hälsoläge och sjukfrånvaro
Alltså inget nytt under solen men ibland så svårt att ta tag i när det råder perspektivträngsel och olika viljor på arbetsplatsen. Om du väljer att gå utbildningar inom arbetsmiljö, så kommer du få mer kunskap kring detta. Finns flera utbildningspaket att välja på!
Behöver du rådgivning kontakta Lisbeth på telefon 08-7731525 eller använd formuläret för Kontakta oss.
0 kommentarer