fbpx
 

Utveckla beställarrollen i ledarskapet

Utveckla beställarrollen i ledarskapet – så det blir som du har tänkt dig!

Beskrivning

Tydliga beställningar av tjänster och produkter kan vara avgörande för företagets lönsamhet. När du leder medarbetare och konsulter gör du en beställning. Precis som när du beställer en produkt behöver du vara tydlig i vilket resultat du förväntar dig. Resultatet är produkten. Här får du lära dig hur du ska agera för att få ett bra resultat. Du får verktyg och framförallt utvecklar du ditt processtänk för att alla beställningen ska vara tydlig i alla led.

Målgrupp

Den som beställer tjänster och vill skapa tydliga mål och processer. Du arbetar t.ex. inom HR med rekryteringar, är chef med anställda eller konsulter, äger/leder ett projekt eller är beställare av inköp/upphandlingar. Du vill utveckla tydligheten i vilken tjänst du vill ha utförd, vad målet är, vad effekten ska bli, vilket resultat du önskar, vad beställningen ska leda till.

Praktisk information

 

          Utbildningslokal, Sthlm,
          Lokal meddelas senare. 

Vad ingår i utbildningen?
Kursdokumentation, lunch, fika och diplom.

Aktuella datum Stockholm:
Se datum vid bokning och anmälan

Utbildningstid:
En heldag, från kl 09.00 – 16,00, Registrering och fika från kl. 09.40.
Pris: 3 600 kr  ex moms.
Vid anmälan om minst tre personer utgår rabatt, pris 10 900 kr ex moms.
Betalningssätt: Faktura(företag), direktbetalning, Klarna

 

Företagsintern utbildning
Denna utbildning kan även fås företagsinternt.

Kontakt
Lisbeth Halldin
Mail: info@vealearn.se
Telefon kontoret: 08-773 15 25
Mobil: Lisbeth: 0735-15 22 25

UTBILDNINGENS INNEHÅLL

Vi varvar teori och praktik med faktiska exempel, individuella och gemensamma övningar.
I utbildningen Utveckla beställarrollen får du lära dig följande:

  • Olika typer av beställningar
  • Interna uppdrag och tjänster
  • Kompetens – befintlig, nyanställningar och konsulter
  • Innovation och utvecklingsprocesser
  • Fysiska produkter

 

Vem är beställare i dagens organisationer? Olika typer av beställare

  • Styrelse, chefer och HR
  • Projekt/processägare/projektledare
  • Politiker
  • Inköpare och upphandlare

 

Beställarens uppdrag – Vad är beställningens syfte och mål?

Hur blir du en bättre beställare?

  • Tid är pengar
  • Titta på-projekt
  • Omvärldsanalys
  • Så påverkar du lönsamhet och måluppfyllelse
  • Så påverkar du arbetsmiljö och hållbarhet
  • Vikten av att i kunna beskriva effektmål, förväntat resultat
  • Bemötande, tydlig kommunikation och goda relationer
  • Störningar på vägen
  • Tidsåtgång, kostnad och resultat/kvalitet
  • Uppföljning och utvärdering
  • Personlig plan för hur du ska arbeta med beställningar i framtiden
Mål i utbildningen – Utveckla beställarrollen i ledarskapet

Efter utbildningen ska du kunna:

  • förstå vad beställarrollen i dess vidaste form och vad en bra beställare bidrar med
  • förstå att beställarens uppdrag är en viktig del av organisationens lönsamhet
  • vara tydlig i dina beställningar av tjänster och produkter, internt och externt
  • göra uppföljningar där du kan använda dig av resultatet i framtiden
Bilder på Eva Swede porträtt, personligt ledarskap

Utbildare: Eva Swede

– Vet beställaren vad de behöver? Det har Eva frågat sig många gånger. Hon har ansvarat för upphandlingar, varit HR-chef och är nu företagare. I alla roller har hon upplevt att det ofta finns otydligheter i beställningen av varor eller tjänster. En beställare kan vara en upphandlare eller inköpare som beställer varor eller tjänster. Chefer kan vara ”beställare” av rätt kompetens vid rekrytering av personal eller när de anlitar en konsult. I alla roller behöver vi ta reda på det verkliga behovet och vad vi vad vi vill uppnå så det i slutänden blir rätt resultat. Därför har Eva skapat en utbildning för utveckling av beställarrollen.

Läs mer om Eva här

Viktigt. Anmälan är bindande, vilket innebär att du behöver avanmäla dig om du skulle få förhinder. Får du förhinder kan du överlåta din plats åt en kollega.Vid avbokning faktureras en administrativ avgift på 15 % och vid avbokning senare än 14 dagar före utbildningens start faktureras hela avgiften.

 

Matallergi
Har du någon slags matallergi behöver restaurangen veta det i god tid. Ange det i din anmälan alternativt maila till info@vealearn.se senast tre dagar innan kursstart.

OBS Denna utbildning ingår  ” Ledarskap i tiden” som är ett utbildningspaket som innehållande tre utbildningar. De tre utbildningarna kan genomföras som en serie utan inbördes ordning eller fristående från varandra. För med information och pris för respektive utbildning, se länk nedan. De två andra utbildningar är: