fbpx
 

Otydlighet – ger arbetplatsen en stressad arbetsmiljö

Otydlighet - ger stress på arbetsplatsen

Otydlighet – ger arbetplatsen en stressad arbetsmiljö

Otydlighet – ger arbetplatsen en stressad arbetsmiljö

I början av mina föreläsningar om stress och arbetsmiljö så brukar jag fråga publiken vad som stressar dem mest på jobbet. Jag får alltid samma svar, otydlighet.

Många undersökningar visar att  trivseln på arbetsplatsen handlar mycket om att få utvecklas, att det finns tydliga mål, respekt och social empati, bra och tydlig arbetsledning, fungerande och tydlig organisation mm. Mycket, eller nästan allt handlar om att skapa tydlighet i vardagen.

Vår hjärna avskyr otydlighet. Luddiga formuleringar att inte veta vad som ska göras eller hur det ska göras eller vem jag ska fråga om jag behöver hjälp. Hur ska då arbetsplatser komma tillrätta med all otydlighet som faktiskt finns där?

Vad ger friska arbetsplatser?

I mitt arbete med organisatorisk och social arbetsmiljö så upptäcker jag att dessa båda begrepp blandas hej vilt. Arbetsgivaren skyller på individen fast det är organisationen som behöver bli bättre, och arbetstagaren skyller på organisationen fast det är individen som behöver bättra sig. Det är otydligt hur dessa båda begrepp hänger samman och då blir ännu mer otydligt!

Så att arbeta med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ger bara vinster, även ekonomiskt. Undersökningar visar att en fungerande arbetsplats med klara och tydliga förutsättningar genererar 40% mer i vinst än på en arbetsplats där det är rörigt.

Vill du bli företagets eller organisationens expert och handledare och stötta chefer och medarbetare inom Organisatorisk och Social arbetsmiljö! 

Den 23- 24 april kommer en ny omgång av utbildningen att bli certifierad handledare inom arbetsmiljö. Många chefer behöver stöttning i sitt arbete och då behövs djupkunskaper hos fler än chefen. Syftet med att bli certifierad är att du i din roll tydligare kan stötta och vägleda andra i arbetsmiljöarbetet på din arbetsplats. Certifieringen är en viktig utgångspunkt  att säkerställa att kunskapen finns. samt att ge mandat att fortsätta och hålla i det främjande arbetsmiljöarbetet i verksamheten

I utbildningen krävs det att du har förkunskaper inom arbetsmiljö.
Du som deltar i den certifierande utbildningen behöver ha arbetsmiljökunskaper motsvarande en heldag i organisatorisk och social arbetsmiljö. Du behöver också ha erfarenhet och intresse av att handleda andra, då vi fördjupar oss inom coachning och samtalsmetodik.

Målgrupp
Företrädare för arbetsgivar- och arbetstagarparter, medarbetare från företagshälsovård och HR-avdelningar, interna utbildare och externa utbildningskonsulter.

Läs mer om utbildningen den 23-24 april

Cattis Utbildare, expert inom organsiatorisk och social arbetsmiljö samt skribent i bloggen är Cattis Olsén, Certifierad integrativ ledarskapscoach. Cattis har mer än 20 års erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor. Huvudsakligen med ledarskaps -och medarbetarutbildning, jämställdhet och mångfald, handledning och hälsofrämjande utveckling.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.